ARTROSE

Artrose is een gewrichtsaandoening waarbij de kwaliteit van het kraakbeen achteruit gaat. Vaak wordt het woord slijtage hiervoor gebruikt. Het is onderdeel van een normaal verouderingsproces en treedt dan ook bij iedereen in meer of mindere mate op.

De diagnose artrose

Misschien denkt u, net zoals veel andere mensen die de diagnose artrose krijgen, dat er niets meer aan te doen is. Gelukkig is dit maar ten dele waar. Het slijtage proces kan niet worden omgekeerd, maar een chiropractische behandeling kan vaak pijn en stijfheid verminderen.

Er is geen directe link met de ernst van de artrose en de ernst van de pijn. Iemand met een milde vorm van artrose kan veel pijn hebben en zo ook andersom. Dat betekent dat artrose niet per se pijn hoeft te veroorzaken en dat andere factoren vaak ook een rol spelen. Het functioneren van de spieren is hier een voorbeeld van.

Artrose kan ook ontstaan door jarenlang een te hoge spanning op de spieren te hebben. Gewrichten moeten onder grote druk bewegen en dit zorgt voor weerstand en slijtage. Uitgeputte spieren en een te hoge spierspanning zijn hier de oorzaak van artrose.

BEHANDELING ARTROSE

Artrose vindt vaak plaats in de rug, de knie of de heup. Het meest voorkomende symptoom van artrose is stijfheid, met name in de ochtend. Vaak gaat deze stijfheid gepaard met pijn en hierdoor kunt u moeilijker bewegen.

De chiropractor kan artrose niet wegnemen. De behandeling van artrose is erop gericht om de normale functie van het gewricht en omliggende gewrichten, zo goed als mogelijk te herstellen. Op die manier kunnen stijfheid en pijn afnemen en mobiliteit en functioneren verbeteren.

De chiropractor zal eerst een aantal vragen stellen over uw rugklachten, algehele gezondheid en eventuele andere klachten. Gebaseerd op wat er verteld is zal de chiropractor een gericht onderzoek doen om de exacte oorzaak te achterhalen. Dit wordt gedaan door aftasten beweeglijkheid gewrichten (palpatie) en door orthopedische – en neurologische testen. Hierna zullen wij het behandelplan opstellen en geven we advies over bijvoorbeeld sport en voeding.