Ischias

Ischias en hernia’s zijn soms moeilijk uit elkaar te houden qua symptomen, maar na nader onderzoek door de chiropractor kan dit wel duidelijk worden. Qua behandeling is er vaak weinig verschil tussen beide aandoeningen.

Wat betekent ischias?

Dit is een veel voorkomende vorm van pijn in de rug, billen of benen. Het komt voort uit een beknelling van de ischias zenuw of een disfunctie van de lage rug of bekken. Er zijn verschillende dingen die deze klachten kunnen veroorzaken. De meest voorkomende oorzaken van ischias zijn:

• Ontsteking of druk op de ischias zenuw

• Een hernia die deze zenuwen bekneld

• Langdurige overbelasting van de spieren

• Kou en griep

• Een zwangerschap

• Artrose of artritis

Klachten en symptomen

Meerdere klachten en symptomen kunnen wijzen op ischias. Een combinatie van een aantal symptomen kan er op wijzen dat u last heeft van ischias. Een aantal veel voorkomende klachten zijn:

• Doffe pijn in rug, billen of benen

• Brandend gevoel in rug, billen of benen

• Spierzwakte of uitval van reflexen in benen

• Tintelingen naar beneden in benen

• Pijn in voeten en tenen

• Pijnscheuten in rug, billen of benen bij niezen of persen

• Wanneer voorover buigen of zitten comfortabeler is

De behandeling van ischias

Ischias is goed te behandelen met chiropractie. De chiropractor zal eerst een aantal vragen stellen over uw klachten, algehele gezondheid en eventuele andere klachten. Gebaseerd op wat er verteld is zal de chiropractor een gericht onderzoek doen om de exacte oorzaak te achterhalen. Dit wordt gedaan door de beweeglijkheid van de gewrichten te testen. Ook worden er orthopedische- en neurologische testen uitgevoerd.

Na het onderzoek wordt bepaald of chiropractie u met deze klachten kan helpen. Mocht dit zo zijn dan stellen we een behandelplan op en geven we advies over sport, voeding en andere belangrijke zaken.

Denkt u last te hebben van ischias?

Maak dan een afspraak bij onze praktijk in Bennekom of Nijmegen.