Behandeling van migraine

Soorten migraine

Bijna iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn zoals spanningshoofdpijn, migraine, aangezichtspijn of hoofdpijn als een gevolg van een whiplash.

Migraine is een specifieke vorm van hoofdpijn en kan soms met andere hoofdpijnen worden verward. Migraine komt voor op 1 van de 10 volwassenen en men denkt dat dit komt door de verwijding van bloedvaten in de hersenen. Dit kan ontstaan door verminderde bewegelijkheid van de nekwervels en aansturing van het zenuwstelsel spelen mogelijk een belangrijke rol.

Chiropractie kan bij bepaalde vormen van migraine verlichting geven en in veel gevallen in de toekomst voorkomen.

Migraine kan voorkomen in twee voornaamste vormen, migraine met en migraine zonder aura.

Bij migraine met aura zijn er voor of tijdens een aanval neurologische verschijnselen zoals, verslapping van gezichts- of lichaamsspieren. Meestal aan een kant en kan gepaard gaan met prikkelingen en vlekken voor de ogen. In ernstige aanvallen kan het voor mensen zelfs op een beroerte lijken.

Bij migraine zonder aura komen de neurologische verschijningen niet voor en geeft vaak alleen hoofdpijn aan een gezichtshelft.

Migraine aanvallen kunnen enkele uren tot een paar dagen duren en kunnen gepaard gaan met misselijkheid, duizeligheid maar kan ook samen gaan met overgevoeligheid voor licht en geluid.

Bepaalde voedingsstoffen, medicijnen of alcohol kunnen ook eenaanval opwekken. Vooral wijn, chocola en kaas staan erom bekend.

De menstruatie cyclus zou in sommige gevallen bij vrouwen ook een rol kunnen spelen. Dit blijkt ook aangezien migraine drie keer zo vaak voorkomt bij vrouwen dan bij mannen. Hormoonspiegels hebben namelijk ook invloed op de pijndrempel

Migraine behandeling

Eerst stelt de chiropractor een aantal vragen over uw hoofdpijn en algemene gezondheidstoestand. Dit omdat hoofdpijnen een gevolg of oorzaak kunnen zijn van andere gezondheidsklachten. Zo kunnen we het beste nagaan wat de oorzaak van de hoofdpijnen zijn. Hierop volgt een uitgebreid orthopedisch en neurologisch onderzoek om andere serieuze aandoeningen uit te kunnen sluiten en te kunnen zien of chiropractie u kan helpen.

Migraine en spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijnen voelen vaak als een band gevoel op het hoofd. Dit kan aan beide kanten van het hoofd voelbaar zijn of aan één kant. Men voelt dit vaak vanuit de nek komen en doortrekken naar het hoofd. Deze hoofdpijnen komen vaak op naarmate de dag vordert, maar kunnen ook de hele dag aanwezig zijn en soms zelfs dagelijks aanhouden.

Spanningshoofdpijnen kunnen erg fluctueren en ineens na een lange tijd weer frequent opkomen. Soms kan verstoring van het kaakgewricht zelf ook een oorzaak zijn.

Spanningshoofdpijnen worden vaak veroorzaakt door verkeerde nek bewegingen waardoor de spieren extra belast worden waar ze niet de conditie voor hebben. Dit zorgt langzaam  voor verzuring en pijn in de nek dat kan uitstralen naar het hoofd. Stress en vermoeidheid kunnen de situatie verergeren.

Spanningshoofdpijn behandelingen

Mochten wij er niks mee kunnen dan zullen wij u dat ook eerlijk aangeven en u naar de juiste professional sturen.

Side Bar